Sanoma Magazines | Uutiskirje 2.10.2013

Kansallinen Senioritutkimus: 55-plussat ovat aktiivisia ja onnellisia

ET-lehden ja 15/30 Researchin toteuttama kaikkien aikojen ensimmäinen Kansallinen senioritutkimus on valmistunut. Myös sinun yrityksesi voi hyödyntää ainutlaatuisen tutkimuskokonaisuuden tuloksia seniorimarkkinan haltuunotossa.
Suomalaisista senioreista 78 prosenttia sanoo elämänsä olevan aktiivista ja täynnä toimintaa. Kaksi kolmannesta heistä haluaa vaihtelua elämäänsä. Seniorit haaveilevat terveytensä säilymisestä, matkailusta ja uuden oppimisesta.

”Vaikka seniorit ovat suurin ja nopeimmin kasvava väestöryhmä, heihin liitetään edelleen erittäin paljon aikansa eläneitä yleistyksiä. Se näkyy julkisen keskustelun lisäksi selvästi myös senioreille suunnatussa markkinoinnissa ja mainonnassa. Uskon, että Kansallisen senioritutkimuksen mielenkiintoiset tulokset auttavat meitä yhdessä yhteistyökumppaneidemme kanssa muuttamaan ihmisten arvoja ja asenteita”, päätoimittaja Riitta Korhonen sanoo.

Seniorit haluavat itselleen suunnattuja tuotteita


Yli 55-vuotiaita suomalaisia on nyt 1,8 miljoonaa ja vuonna 2020 jo kaksi miljoonaa. Kansallinen senioritutkimus paljastaa, että heistä peräti puolet kaipaa juuri senioreille suunnattuja tuotteita.

”Seniorit kertoivat toivovansa muun muassa tuotteita tai palveluita, jotka helpottavat arkea, on mitoitettu pientalouden tarpeisiin, ovat terveysvaikutteisia ja joissa on mukana selkeät käyttöohjeet”, 15/30 Researchin kehitysjohtaja Mikko Ampuja kertoo.

Uusi palvelu: Hyödynnä tutkimustulokset oman liiketoimintasi kehittämisessä


Kansallinen senioritutkimus on tähän asti laajin ja kunnianhimoisin tutkimus yli 55-vuotiaiden suomalaisten elämästä. Kvalitatiivisen ja kvantitatiivisen tutkimuksen ytimessä oli kolme kysymystä:

•    Millaiseksi seniori kokee oman elämänsä ja oman itsensä?
•    Millainen on hyvä seniorituote tai -palvelu? Mitä hyviä senioribrändejä löytyy Suomesta tai maailmalta?
•    Mitä erityispiirteitä liittyy senioreiden tavoittamiseen markkinointiviestinnän keinoin?

Myös sinun yrityksesi voi hyödyntää ainutlaatuiset tutkimustulokset jatkuvasti kasvavan seniorimarkkinan haltuunotossa. Uutena palveluna tarjoamme yhdessä 15/30 Researchin kanssa senioriworkshoppeja, joissa räätälöimme tuloksista juuri sinun tarpeitasi palvelevan paketin. Ole yhteydessä yhteyshenkilöösi, niin teemme sinulle tarjouksen!
Tutustu tutkimuspresentaatioon Slidesharessa

Toimi nyt – ehdit vielä mukaan loppuvuoden numeroihin!

Kun toimit nopeasti, saat ilmoituksesi vielä ET-lehden kolmeen loppuvuoden numeroon. Aikataulut ja teemat löydät Mediaoppaasta.


ET-lehden tuotekortti Mediaoppaassa

Tavoita seniorit Suomen suurimman sivuilla

•    ET-lehteä lukee tuoreiden KMT-lukujen mukaan huikeat 654 000 lukijaa
•    Lukijoista 76 % on naisia (495 000) ja 24 % miehiä (159 000)
•    Yli 55-vuotiaista naisista ET-lehti tavoittaa 41 % ja yli 55-vuotiaista miehistä 17 %
•    Lukijoista 94 %:lle jää käyttöön ylimääräistä rahaa pakollisten menojen jälkeen

(Lähteet: KMT Lukija S2012/K2013, KMT Kuluttaja S2012/K2013)

Parasta kohderyhmätuntemusta

Tunnemme brändiemme kautta suomalaiset naiset, perheet ja lapset ja tutkimme kohderyhmiämme jatkuvasti. Mikäli haluat sukeltaa entistä syvemmälle oman kohderyhmäsi maailmaan, voimme auttaa sinua. Voit pyytää tutkimus-presentaation oman yhteyshenkilösi kautta.

Kansallisen senioritutkimuksen yrityskumppaneita olivat Hartwall, Berner Oy, Vaasan, TeliaSonera ja Design-Talo.

Kurkista kuvagalleriaan